čtvrtek 12. července 2012

DIY tutoriál... Čokoládové album s příchutí mentolu

Už název sám úspěšně aktivuje moje chuťové buňky a moje neskrývaná závislost na této dobrotě se (doufám :D) zobrazí i v úspěšnosti práce na dané téma.

Ano, ano, album. Zase :-) Prostě mě to baví. Ale aby to nebylo tak jednotvárné, bude to tentokrát trochu jiné album. Jeho zvláštnost tkví ve skutečnosti, že si je může prohlížet několik lidí současně a mohou být zároveň relativně daleko od sebe, např. kolem stolu při nějaké rodinné sešlosti. Tohle album má totiž úplně volné stránky. Jsou po jedné zasunuty do "harmonikového" hřbetu. Ale dost už povídání, mrkněte na fotky, je to na nich docela dobře vidět.


K čokoládovému tématu se hodí odpovídající barvy – sáhla jsem tedy po papírech v hnědých odstínech. Některé jsou z kolekce DCWV Collage Musings, jiné z mé oblíbené puntíkaté Antique Dots od My Mind´s Eye. Škálu hnědých jsem doplnila jedinou kontrastní barvou – tyrkysovou (čtvrtka z kolekce od Papermanie).

Nejprve jsem se rozhodla, jak velké jednotlivé listy chci dělat – s ohledem na nejběžnější rozměr fotografií 10 x 15 cm jsem zvolila list o výšce 12 cm a šířce 21 cm (to kvůli části, která bude zasunuta do hřbetu.). Všechny listy jsou vyrobeny z dvojitého kartonu slepeného dohromady oboustrannou lepicí páskou, kraje jsou zaobleny Corner Chomperem a okraje patinovány distress inkoustem (odstín Walnut Stain) pomocí aplikátoru Ink Blending Tool (podobně vám ale poslouží kousek kosmetické houbičky – jde vlastně o to, aby na hrany papíru byla nanesena jemná vrstva inkoustu a zakryla bílou barvu papíroviny na řezu, ta by působila rušivě).


Každou ze stránek jsem ještě opatřila kouskem papíru pro snazší uchopení a manipulaci – z béžové čtvrtky jsem raznicí Round Tab Punch vytvořila výsek, ohnula napůl a přilepila k okraji stránky. Nemáte-li tuto raznici k dispozici, nezoufejte: použít můžete kruhovou, oválnou nebo prostě ohněte obdélníček papíru napůl. Své "držátko" jsem ještě dozdobila kovovou průchodkou a do ní uvázala kousek tyrkysové efektní příze (možnými alternativami jsou stužka, provázek, hedvábná šňůrka…).

Jakmile jsem měla hotové čtyři strany, pustila jsem se do "vazby" – z hnědého kartonu vznikla harmonika o šířce 15 cm, jednotlivé sklady mají výšku 3 cm a na uchycení každé strany potřebujete vytvořit „Véčko“ … je to příliš matematiky? ;) Nevadí, převedu to do jednodušších čísel: klasickou čtvrtku 30,5 x 30,5 cm rozřízněte na polovinu a slepte kratší strany k sobě, celý obdélník pak poskládejte po 3 cm (počítejte s tím, že oba okraje nemusí mít tento přesně stanovený rozměr, ale mohou být širší – těmito kousky totiž „harmoniku“ připevníte na začátek a konec alba).



Následně budeme spojovat vždy dva sklady k sobě tak, aby vznikla kapsa, do níž později zasuneme list alba. Abych měla jistotu, že spoj bude pevný, rozhodla jsem se použít brads (hřebíčky). Místa, kde byly vidět nepěkné "nožičky" hřebíčků jsem přelepila páskem tyrkysové čtvrtky.


Jakmile byla harmonika pevně pospojována dohromady, pustila jsem se do desek. Desky se vždy snažím dělat o kousíček větší než samotné listy, aby v nich bylo album pěkně schované. Tentokrát ale musíme počítat také s rozměry našeho harmonikového hřbetu. Uřízla jsem si na řezačce přední a zadní část desek, ty jsou identické.

Ještě nám chybí hřbet: výšku musí mít tato část stejnou, jako ostatní, šířku zjistíte snadno změřením vámi vyrobené "harmoniky". Pro úplnost tedy dodávám, že moje desky mají na výšku 15,5 cm, šířka je 22 cm a hřbet je široký 2,5 cm. Jakmile máme kartonový základ, potáhneme ho zvoleným papírem (nezapomeňte mezi jednotlivými částmi vynechat cca 3 mm vůli, abyste mohli album zavřít). K lepení jsem použila Diamond Glaze (další variantu je Glossy Accents nebo jiné "nekyselé" lepidlo).

Protože celkový rozměr rozhodně přesáhl šířku běžného SC papíru, musela jsem nastavovat – místo, kde navazoval jeden papír na druhý, jsem překryla krásnou hnědou puntíkovanou stužkou ;). Po zaschnutí vnějších stran potáhněte papírem i vnitřní a vlepte „harmoniku“ (já jsem po krátké úvaze připevnila k deskám jen přední část a za poslední "kapsou" na konec přidala jednu "falešnou stránku" ve formě skládané kapsy (viz foto – je velká stejně jako desky a slouží k úschově drobností). Důvod? Obávala jsem se, že přesně neodhadnu sílu nazdobených stránek a album by se pak s velkou pravděpodobností trhalo. Takhle je tam vždycky rezerva :-)


A blížíme se do finále! Ze zbytků papírů jsem vytvořila tags – cedulky na popisky k fotografiím. Tvarově jsou identické se stránkami, jen rozměrově vycházejí z toho, co jsem měla k dispozici. Na jedné straně je vzorovaný papír, na druhé jednobarevná světlá čtvrtka s předtištěnými linkami. Stejně tak můžete vyrobit různé vychytávky jako kapsy, skládané stránky… možností je spousta.


Nakonec jsem se rozhodla nechat celé album jednoduché a trochu nazdobit jen titulní stranu. Použila jsem papírové květy v tyrkysových barvách (Prima Marketing), hřebíčky, nalepovací perličky a kamínky, kartonový výsek, knoflíky a stužky… ale to už je na každém, jaké ozdoby zvolí.


A nakonec moje "úchylka" - obvykle mám dojem, že hřbet alba "něco" potřebuje k dokonalosti! To něco mi tentokrát dalo trochu zabrat (navázat pár stužek na knihařský kroužek je snazší), ale vyřešila jsem to: do hřbetu jsem usadila průchodku, kterou jsem protáhla kousek tyrkysové stužky svázané na uzel (uzel je schovaný ve hřbetu). Na ni jsem navlékla na řetízku upevněných pár bižuterních přívěsků a jeden kousek kůže (recyklovaný přívěsek od čehosi :D).


Uf, hotovo! Tady ho máte, krasavce čokoládového :D


Na závěr ještě osvědčený čokoládový recept - BROWNIES:

Cokoliv voní čokoládou, získá si rázem mé srdce. Brownies jsou v podstatě synonymem čokolády a kdo je jednou ochutná, je ztracen! ;) Tyhle ne příliš vzhledné, ale čokoládou „nadupané“ kousky jsou doslova neodolatelné! Základem je rozhodně kvalitní čokoláda – tady nemá smysl spokojit se s jakoukoliv levnější variantou. Pojďme tedy k výčtu surovin:

* 350 g čokolády, nejlépe s vysokým obsahem kakaa, nalámané na kostičky
* 250 g másla nakrájeného na kousky
* 3 vejce
* 250 g krupicového cukru (ideálně hnědého)
* 85 g hladké mouky
* 1 lžička prášku do pečiva

Troubu předehřejte na 160 °C (elektrickou) nebo 140 °C (horkovzdušnou). Hranatý pekáček vymastěte a teprve pak vyložte pečicím papírem. Čokoládu rozpusťte s máslem, nechte vychladnout. Vejce šlehejte tak dlouho, až zesvětlají, pak zašlehejte cukr. Opatrně vmíchejte do rozpuštěné čokolády. Přimíchejte mouku s práškem do pečiva. Vlijte do formy a pečte 30-35 minut tak dlouho, až je povrch pevný na dotek, mírně lesklý, ale suchý. (Na tomto místě není radno řídit se „špejlovým testem“ – brownies musí zůstat uprostřed vlahé.) Upečené brownies nechte nejprve vychladnout alespoň hodinu, pak je rozkrájejte na  čtverečky a užívejte si. Dobrou chuť! ;)

 

Foto a text: Tapeva

1 komentář: